Ikan Berenang Dalam Air Hitam






Bismillah , Assalamualaikum , Hai semua ! =)





Sejak kebelakangan ni, aku asek lapar cepat je. Kalah Si Tira yang selalunya mengadu lapar dulu. Oh, mungkin banyak tenaga digunakan untuk study kot? Haha







Memang jadi habit kitorang satu rumah, time study week or exam, sangatlah malas nak keluar rumah. Even nak pergi keluar makan pun malas nak mammmmmm. So, kitorang dah decide untuk masak sendiri je lepas ni. Nasib baik semalam dah beli barang-barang dapur. Senang lah kerja nak memasak. ^___^









Ha !
Back to the hungry topic.
Memandangkan aku yang dah lapar sangat, aku pun suggest kat dorang supaya masak je untuk lunch dan aku sendiri volunteer nak masak lauk. Konon konfiden dah ade sikit. Padahal............. tepon mak sat semata-mata nak mintak resepi. Haha








Akhirnya, setelah aku sedut angin konfiden dan tawakal banyak-banyak, maka, terhasillah lauk untuk lunch hari ni. Ikan pelata goreng kuah kicap. Er, korang jangan tanya aku ikan pelata yang mana okay. Dah kat sini dorang bagi nama 'pelata'. Ni pun baru pestaim aku dengar. =.= . 
Dan lauk lain untuk lunch hari ni adalah telur dadar yang disediakan oleh Zue dan digoreng oleh Tira. Hewhew









Yeah, inilah namanya ikan berenang dalam air hitam a.k.a ikan pelata kuah kicap aku =) 




Kalau tanya aku, macam mana nak masak ni, aku tahu bagi senarai bahan je lah. Yang step-step tu, ikut sedap hati dan kuantiti yang perlu ditaruk pun main bantai jek. Asalkan sedap mata aku memandang. Haha. 






Tapi, satu je lah tips yang aku salu buat. Baca doa dan zikir banyak-banyak time memasak. Mintak Allah sedapkan makanan yang dimasak walaupun masakan tu simple saje. Maklumlah, kita ni manusia je. Yang masak tu kita, tapi Allah yang menyedapkan makanan. Yang makan tu kita, tapi Allah yang bagi kenyang. Betul tak??






So, kalau korang interested nak masak jugak, korang boleh la google ye. Tapi, selain bertanya resepi mak, aku rajin jugak pergi kat satu website ni untuk tengok resepi-resepi pelbagai orang yang macam jenis dan versi. Apa kata korang pun try lah resepi-resepi yang ada di My Resipi ni. Siyes senang dan simple. [Cuma aku je selama ni yang takut dan malas nak mencuba -,-]








So, thats it.
My second dish for this semester. Yay ! =P











From author :

Tetiba rindu dengan masakan mak. Takpe takpe takpe. Sabar. Lagi 3 minggu je lagi aku kat sini. Fuhhhh ~




11 00 orang doakan Cik Ummi kahwin cepat !:

Unknown said...

haha ingatkan betul2 ikan berenang dalam benda hitamm ahaha XD Nway done follow u back :)

KAMSIAH BT ABD RAHMAN said...

hey ikan kembonglah 2. btoi dik stinggi mane pompuan 2 blajar kdapur mesti tau lah...

aizamia3 said...

manalah dapat nama ikan tu ek.. ;)

usaha tangga kejayaan..
memula buat yang simple.. nanti cuba pulak yang susah sikit.. ;)
lelama nanti bolehlah akak dengan dak Faris singgah makan.. kihkihkih..

Ezwan Amrin said...

ikan oh ikan, kenapa engkau sedap...lala~ *dicetak rompak from lagu katak oh katak :P

Cik Ummi said...

@Si Tracey

lol... tipah tertipu upenye ea? :P
thanks tracey :)

Cik Ummi said...

@KAMSIAH BT ABD RAHMAN

haha.. lah, ye ke mak? mane la umi taw,, dorang kat sini panggil pelata :P
heheeee...ni ada bau2 nak suro umi masak selalu kat umah je ni ? =P

Cik Ummi said...

@KAMSIAH BT ABD RAHMAN

haha.. lah, ye ke mak? mane la umi taw,, dorang kat sini panggil pelata :P
heheeee...ni ada bau2 nak suro umi masak selalu kat umah je ni ? =P

Cik Ummi said...

@aizamia3

haha.. tah la kak.. dari mane tah nama tu dtg, kite pun xtaw :P

wahwahwah.. kalau akk yg nak dtg merasa air tgn kite, boleh. si faris takleh >_<

Cik Ummi said...

@Ez-1

e'eh.. sempat pulak dia menyanyi. haha
boleh jadi komposer lagu ni :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
This Blog Is Created Since April 2012 By Cik Ummi (The Former Owner Of www.scc.com ) | Copyrights Reserved